Verslag informatiebijeenkomst tijdelijke woningen op locatie Berlagelaan van 26 maart 2024

Op deze pagina leest u het verslag van de informatiebijeenkomst tijdelijke woningen op locatie Berlagelaan van 26 maart 2024.

In november 2023 heeft de raad het participatieplan vastgesteld voor het project Tijdelijke Woningen. In dat plan is opgenomen dat er (per locatie) één informatieavond wordt georganiseerd. Het doel van de informatieavonden is om op basis van input van bewoners/direct omwonenden het project beter af te stemmen op de wensen van de betrokkenen en te verbeteren door de lokale kennis en ervaring.

Op 26 maart jongsleden heeft de informatieavond voor de locatie Berlagelaan plaatsgevonden. Op de avond waren ongeveer 30 bewoners en een aantal raadsleden aanwezig.

De avond startte met een korte toelichting van wethouder Smolenaers. Hij ging in op het belang van de tijdelijke woningen om op korte termijn iets te kunnen doen aan de woningnood. De gemeente werkt hard aan een aantal woningbouwprojecten maar het kost veel tijd voordat er gebouwd kan worden. In de tussentijd kunnen we locaties inzetten voor tijdelijke woningbouw. De twee gekozen locaties – in eigendom van de gemeente - komen voort uit het participatietraject “Samen werken aan Wonen” en zijn aangewezen als onderzoekslocaties voor permanente woningbouw. Voor het zover is willen we het mogelijk maken dat er voor de periode van 10 jaar tijdelijke woningen geplaatst worden. Eén van die locaties is de locatie Berlagelaan.

Vervolgens gaf de projectleider een korte toelichting op de opzet van de avond en het project. De presentatie is vooraf ook op de website geplaatst. Nadat het project op hoofdlijnen was toegelicht konden de aanwezigen bij de thematafels terecht voor hun vragen.

De gestelde vragen tijdens de avond en binnengekomen via de email zijn hieronder inclusief een antwoord toegevoegd.

Dit verslag wordt op de website geplaatst en gemaild naar de aanwezigen.

De vragen die zijn gesteld

Deze verdeling houden we aan voor de eerste verhuur. Daarna monitoren de woningcorporatie en de gemeente gezamenlijk waar de vraag het grootst is. Op basis daarvan kan het zijn dat er een andere verdeling wordt aangehouden.

De verdeling is ongeveer tweederde studio’s en eenderde tweekamerwoningen.

Dit is in principe hetzelfde als bij gewone sociale huurwoningen: met een keuken, badkamer, et cetera. Maar we zorgen wel dat de wanden en vloeren zo afgewerkt zijn dat je er kunt wonen zonder eerst te hoeven behangen of vloerbedekking leggen. Ook brengen we alvast vitrage of gordijnen aan.

De woningen worden alleen toegewezen aan één- en tweepersoonshuishoudens. Het is niet toegestaan om ook anderen te laten inwonen.

Er komen één- en tweekamerwoningen die gericht zijn op één- en tweepersoonshuishoudens, dus niet gericht op ouders met kinderen. Maar we kunnen niet uitsluiten dat er ook kinderen komen te wonen.

De woningen worden verhuurd door woningcorporatie Woongroen. Om statushouders te plaatsen wordt 30% van de woningen gereserveerd. De overige woningen worden via WoningNet toegewezen aan de verschillende doelgroepen. Wie in aanmerking wil komen, moet dus ingeschreven staan bij WoningNet regio Utrecht. In ieder geval bij de eerste toewijzing na oplevering geldt een voorrang voor woningzoekenden uit de gemeente De Bilt. 

Het huisvesten van kandidaten die uitstromen uit beschermd wonen/maatschappelijke opvang is sinds een aantal jaren een regionale opgave. In de verdeling over de regio is afgesproken dat de gemeente De Bilt jaarlijks veertien kandidaten huisvest. De tijdelijke woningen kunnen daar ook een (zeer kleine) bijdrage aan leveren. Onze jarenlange ervaring tot nu toe is dat de huisvesting van deze groep geen extra problemen geeft in woongedrag en samenleven. Deze groep krijgt bij de stap naar zelfstandig wonen ambulante begeleiding (aan huis) van de zorginstelling waar ze hebben gewoond.

Hier is nog niet naar gekeken. Dat gaan we in de volgende fase pas uitwerken. We kijken dan wat de beste oplossing is voor de inzameling van afval.

We hebben nu vooral gekeken naar waar we de woningen willen plaatsen. In de volgende fase gaan we aan de slag met inrichting van de openbare ruimte. Op de tekening is nu de huidige situatie overgenomen.

Het klopt dat hier een hoofdriool loopt. Deze leiding loopt door heel Bilthoven langs het spoor en is aan vervanging toe. Waarschijnlijk wordt het riool omgelegd zodat de locatie meteen beschikbaar is voor permanente woningbouw over 10 jaar. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt.

Het uitgangspunt is dat we de locatie zo groen mogelijk inrichten.

De bomen hoeven niet weg voor de nieuwe bebouwing, die staan op voldoende afstand.

We hebben echter inmiddels geconstateerd dat het riool op de locatie niet goed genoeg is om de tijdelijke woningen te kunnen dragen. Dit riool stond sowieso op de planning voor vervanging. Het is aangelegd in de jaren 70 en is nu aan het einde van de levensduur. Door dit project halen we de aanpak van dit stuk van het tracé (van het riool) naar voren en gaan dit versneld aanpakken.

Er wordt nu gestart met het uitwerken van het plan voor vervanging van het riool. Het (hoofd-) riool zal worden omgelegd zodat de locatie boven de grond ook meteen beschikbaar is voor permanente woningbouw over 10 jaar. Deze omlegging heeft gevolgen voor de werkzaamheden. Die gevolgen brengen we nu in kaart. Denk hierbij aan de locatie (hoe lang en breed is het stuk grond dat omgelegd wordt), de gevolgen voor de inrichting van de openbare ruimte (bomen en struiken) en de fasering van de werkzaamheden.

Zodra wij meer zicht op hebben op de planning van de werkzaamheden en de gevolgen voor het groen ter plaatse, wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht.

Via deze website en via de uitvoerende partij van de werkzaamheden.

Het streven is om in het laatste kwartaal van dit jaar (2024) te starten met de omlegging van het riool.

Bij de verdere uitwerking zorgen we voor een overzichtelijke kruising van de uitrit met het fietspad. De parkeerplaatsen aan de overkant maakt het niet veiliger. Dan liggen de parkeerplaatsen in een bocht en gaan er veel mensen in de bocht oversteken.

We willen in de buurt inderdaad 1 laadpaal plaatsen. Dit zijn dan twee oplaadplekken.

We houden rekening met 0,6 parkeerplaats per woning. Tijdens de avond hebben we vaak gehoord dat er te weinig parkeerplaatsen zijn in de wijk. We gaan onderzoeken of we op deze locatie een paar plaatsen extra kunnen aanleggen.

Vooraf aan de aanleg van de tijdelijke woningen stellen we een plan op voor deze fase (BLVC plan). Daarin wordt uitgewerkt wanneer welk bouwverkeer de wijk in komt. Dit stemmen we af met Woongroen die ook aan de slag is met de renovatie. We proberen op die manier de overlast tot het minimum te beperken en de wijk zo bereikbaar mogelijk te houden. De bereikbaarheid voor hulpdiensten is een belangrijk aspect in het BLVC plan.

Voor de tijdelijke woningen worden in 2024 de benodigde vergunningen aangevraagd. Het is mogelijk om bezwaar in te dienen op het moment dat de vergunning is verleend. Dit wordt gepubliceerd op www.officieleBekendmakingen.nl.